Kondenzátor pro třífázový motor

Dobrá denní doba pro všechny. V tomto článku je velmi dobře znázorněno, jak připojit asynchronní třífázový motor s pracovním napětím 380 voltů v jedné fázi při 220 voltech. Budeme hovořit o tom, jak stále vyzvednout pracovní a startovací kondenzátory.

Chcete-li začít, trochu ponořit do teorie. Proč existují tři fáze? Faktem je, že střídavý proud mění směr 100 krát za sekundu (při frekvenci 50 Hz v naší elektrické síti). A pokud uděláte jen jedno vinutí v motoru, motor se točí, ale abyste si ho mohli prohlédnout, budete ve formě bzučáku a malé oscilace hřídele vlevo-vpravo (100krát za sekundu). Aby se vytvořilo kruhové točivé pole a bylo zjištěno široké využití třífázové sítě. V takové síti je jednodušší vytvořit kruhové pole, ale není vždy možné najít tři fáze. Motor má však tři vinutí. Je také známo, že kondenzátor je reaktivní zátěž, ve které se proud a napětí neshodují ve fázi, to znamená, že kondenzátor posouvá proud o 90 ° před napětím a indukčnost je zpožděna. A teď, pokud nechcete jít hluboko do teorie, jednoduše kombinovat tyto znalosti s jednoduchou úroveň domácnosti. Pokud dodáváme jednu fázi vinutí motoru, pak druhá je tvořena motorem na úkor indukčnosti a třetí z nich vytvoří na úkor kondenzátoru. Zbývá tento proces podrobněji rozebrat.

Vzorce jsou jednoduché. Pro trojúhelník a hvězdu je výpočet stejný, pouze koeficienty 2800 (hvězda) nebo 4800 (trojúhelník) se násobí proudem a dělí se na napětí (obvykle 220 V). Proud je obvykleje převzat z typového štítku motoru. Tam vzniká hlavní problém. Typový štítek udává MAXIMÁLNÍ proud motoru pro plné zatížení. A pokud motor běží naprázdno nebo je naplněn kondenzátorem pro plné zatížení, bude velmi tvrdý.

Zde jsme se dostali k praktické části. Co je charakterizováno třífázovou sítí? Správně, přítomnost stejných napětí ve všech třech fázích. Motor má stejný odpor ve všech třech vinutích. Pokud použijeme stejné napětí, dostaneme stejné proudy. Zde je na tomto principu velmi snadné zachytit přesnou hodnotu pracovního kondenzátoru přesně pro vaše zatížení motoru.

Podívejte se na obrázek.

1. První metoda je poměrně jednoduchá, ale vyžaduje použití tiketů pro měření proudu. Pořadí práce je následující. Spusťte motor pomocí dostupných kondenzátorů, odpojte jak provozní, tak i startovací kondenzátory a změřte proud v jakémkoli síťovém vodiči (zobrazeny v červených kruzích). Po získání aktuální hodnoty jej nahraďte do vzorce a získejte hodnotu pracovního kondenzátoru pro zátěž, kterou Rozvíjí váš motor, spíše hrubá metoda, ale přesto je jednoduchá a účinná.

2. Druhá metoda je o něco složitější, ale přesnější. Není třeba zde vypínat pracovní kondenzátory. Potřebujeme jeden (a lepší dva - takže bude mnohem více zřejmý) voltmetr. Stačí se ujistit, že dva voltmetry mají stejné napětí jako zvýšení nebo snížení kapacitykondenzátory.

Není nutné přinášet dokonalost, postačí, aby existoval 15% rozdíl mezi oběma těmito napětími.

Obě tyto možnosti jsou pro vás vhodné, pokud je zatížení konstantní, nemění se v čase.

Několik soukromých případů:

  • Pokud používáte motory pro propaganty, pak takové složité manipulace nepotřebujete. Stačí vypočítat kondenzátor na maximálním proudu uvedeném na typovém štítku a vzít 30-40% této hodnoty.
  • Pokud se motor používá jako kruhový, doporučuji používat dva pracovní výkony. Minimum, aby se stejné 30-40% z maxima a zbývajících 60%, pokud budete používat kruh při plném výkonu.
  • Pokud se používá pro provoz kompresoru, pak budete muset provést dvě měření, první v okamžiku zahrnutí, když kompresor začne po poklesu tlaku vzduchu ve válci a v okamžiku vypnutí při plném naložení válce. Pokud se proudy velmi liší nebo jsou v režimu maximálního zatížení, motor běží po dlouhou dobu, poté se vybírají kondenzátory s konstrukcí tak, aby jejich kapacita byla o 10% nižší než vypočtená (pro proud přijatý ve druhém rozměru). Je-li rozdíl ve proudech ve dvou měřeních malý, pak se vypočítá průměrný proud (z druhé vyšší hodnoty, odečte první méně a dělí se 2) a již z tohoto výsledku se provede výpočet.

Pro pracovní kondenzátory existuje několik předpokladů.

  • Napětí v síti je 220 voltů, ale je aktivnínapětí (průměr), ale zde je amplituda (maximální napětí mezi vyššími body sinusoidu)? 2 více, tj. asi 310 voltů. V důsledku toho by pracovní kondenzátory měly mít napětí ne menší než 350 V, takže mezi deskami nedošlo k žádné poruše.
  • Kondenzátor musí být nepolární (nemá žádné "+" a "-" závěry). Polární (elektrolytické) kondenzátory nejsou schopny dlouhodobě pracovat s proměnlivým napětím, jsou silně zahřívány a "explodují" (nyní dochází bez exploze, se silným uvolněním kouře a elektrolytu).
  • Jak vyzvednout startovací kondenzátor?

    Teoreticky a prakticky by počáteční kondenzátor měl být 3-5krát vyšší než kapacita pracovníků. Ve skutečnosti, měli byste mít pouze kondenzátor pro spuštění motoru. K tomu může dojít buď z pracovních kondenzátorů (to znamená, že motor je uvolněn, i když nejsou žádné startéry), a z velkého počtu startovacích kondenzátorů (když je zatížení na hřídeli silné nebo takové provedení motoru). To znamená, že odpalovací zařízení může být 10krát více pracovníků nebo nemusí být vůbec.

    V současné době prodávají speciální nízkonákladové kondenzátory. Jsou levné, protože jsou vlastně elektrolytické. Jak jsem uvedl výše, elektrolytické kondenzátory nejsou schopny dlouhodobě pracovat při proměnném napětí. Tyto "spoušťové" kondenzátory však mají zvýšenou izolaci mezi kryty a schopnost pracovat o něco déle, pokud se používá střídavé napětí. Pokud máte výkonné elektrolytické kondenzátory (obyčejné) v krabicích s odpovídajícím tlakem, můžete lehce oklamat a koupitVýkonná dioda, skrze kterou se kondenzátor připojuje. V tomto případě budete potřebovat trochu více kondenzátorů, ale výsledek bude stejný - motor se spustí.

    Poslední otázka zůstává. Jak se má stát, když je obvod vinutí motoru "hvězdný" a jsou zde pouze tři vinutí vinutí a ne šest. Jsou zde pouze dvě možnosti:

  • Dovolená tak, jak je. Zvedněte kondenzátory. Ale vezměte v úvahu takovou vlastnost, že když zapnete takový motor v kondenzátoru 220 voltů, ztratíte asi 70% výkonu motoru.
  • Chcete-li překonat plachost a strach, rozebrat motor, najít místo připojení tří vinutí, odpojit, výstup tři "ztracené" dráty ven a udělat schéma připojení "trojúhelník", přečtěte si článek a vychutnat si vynikající práci svého motoru.
  • To je vše. Přeji vám kreativní úspěch.