Asynchronní motor s fázovým rotorem

Asynchronní motory - nejběžnější typ elektrických strojů, které přeměňují elektrickou energii na mechanickou. Název se týká skutečnosti, že v takovém motoru se rychlost změny magnetické indukce liší od rychlosti otáčení rotoru.

Tyto motory se používají k uvádění do provozu mnoha mechanismů výroby, domácích úprav, oprav, stavebnictví, pěstování rostlin, hospodářských zvířat a dalších. Jejich popularita se vztahuje na pohodlí a bezpečnost použití, dobrý design, vysoký výkon, relativně nízká cena. Měli bychom však také poznamenat nevýhody: tepelné ztráty, nelineární charakteristiky, malý startovací moment.

Existují dva druhy asynchronních motorů s krátkými a fázovými rotory. Má-li rotor své vlastní vinutí, pak se takové zařízení nazývá asynchronní motor s fázovým rotorem. O asynchronních elektromotorech v třífázovém více v jiném článku.

Sofistikovanější asynchronní motor s fázovým rotorem je odůvodněn tím, že umožňuje plynulé nastavení rychlosti otáčení. Navíc má nejlepší startovací vlastnosti, které určují oblast jeho použití - ve strojích, které jsou součástí zátěže a potřebují nastavit rychlost. Například je široce používán ve všech jeřábových mechanismech, s dlouhodobou prací se sníženými rychlostmi.

Nevýhodná nevýhoda konstrukce - výraznější hmotnost, velikost a cena (ve srovnání s podobnými vlastnostmi motorů s krátkým rotorem).

Asynchronní motory s fázírotor se používá při náhlém proměnlivém zatížení při výkonu nad 100 kW, stejně jako při opakovaném krátkodobém a krátkodobém zatížení.

Zvažte zařízení motoru s fázovým rotorem více.

1, 7 - ložiska; 2, 6 - ložiskové štíty; 3 - tělo; 4 - jádro se statorem vinutí; 5 - jádro rotoru; 8 - hřídel; 9 - rámeček závěrů; 10 - tlapky; 11 - kontaktní kroužky

Obaly magnetického jádra jsou upevněny k hřídeli rotoru a třífázové vinutí je umístěno v drážkách. Jeho konce jsou vedeny otvorem v šachtě do speciální krabice. Zjištění vinutí jsou spojena se třemi kontaktními kroužky, izolovanými od sebe a od hřídele pomocí izolačních těsnění. Kroužky, zase těsně dodržují grafitové nebo metalografitovye kartáče, je nezbytný kontakt zajištěn pomocí držáků kartáčů.

Kartáče mají spojení s dalším odporem, jehož cílem je postupné zvyšování proudu a mírnější start. Nejčastěji se jedná o reostat, jehož použití umožňuje stupňovitý start. Umožňuje také startování motoru s fázovým rotorem s malým startovacím proudem (což umožňuje instalaci motorů s fázovým rotorem v sítích s nízkým výkonem). Přídavný odpor může omezit proud při reverzaci, brzdění nebo snižování rychlosti. Rezistory jsou používány v těch obdobích, kdy motor získává rychlost, v budoucnu, po přetaktování, jsou odpojeny. Přepínání odporu rotoru se provádí ručně nebo automaticky.

Připojení motoru s fázovým rotorem

Nyní budeme hovořit o připojení motoru s fázovým rotorem. Pro fázový rotor je charakteristická hvězda nebo trojúhelníkové spojení (to určuje napětí sítě: první možnost - při napětí 380 V, druhé - při 220 V).

Pro správné připojení je nezbytné znát údaje o pasu stroje. Volba schématu připojení ("hvězda" nebo "trojúhelník") je dána vlastnostmi zařízení a lineárním napětím sítě. Před připojením je proto nutné pečlivě prostudovat údaje pasu, jinak může motor jednoduše spálit.

Na skříni motoru je skříň, kde jsou konce tří vinutí statoru vyvedeny na šesti svorkách. Musíme určit, který z nich je začátkem fázových vinutí a co - jejich konce. Standardní označení pro vinutí je C1, C2 a C3, konce vinutí jsou označeny C4, C5 a C6. Pro připojení "hvězdy" jsou všechny pracovní konce fázových vinutí spojeny do jednoho uzlu.

Pod schématem "trojúhelník" se postupně připojují konce a začínají vinutí. Fáze jsou připojeny k připojovacím bodům. Spojíme tedy C1, C5 a L1; C2, C6 a L2; C3, C4 a L3.

Při připojení "trojúhelníku" je počáteční proud mnohem vyšší než při připojení k "hvězdě". Proto, pokud vidíte na těle značení 127/220, musí být motor připojen k „hvězdě“. Pokud vidíte v cestovním pasu označení 220/380, můžete ho zapnout na „trojúhelníku“ do sítě 220-mřížek a „hvězdy“ - sítě 380G.

Stojí také za zmínku, že když je hvězda připojena, motory fungují mnohem měkčí, ale nemohou se ukázat jako úplnévýkonu udaného výrobcem. Když je připojen "trojúhelník", výkon motoru je téměř 1, 5 krát vyšší než když je připojen k "hvězdy".

Není-li motor vybaven připojovacím konektorem, musíte nejprve určit konce a zahájit samotné vinutí. K tomu odpojte všechny vodiče a vyřešte problém ohmmetrem, voltmetrem a běžnou baterií.