Do roku 2030 bude v městském prostředí žít více než 5 miliard lidí. Než však lidstvo dosáhne takové hustoty obyvatelstva, urbanisté optimalizují města a činí je inteligentnějšími a lepšími pomocí inovativních nebo „inteligentních“ technologií.
V důsledku toho se města stanou pohodlnějšími pro obyvatele a hosty, stejně jako atraktivní pro investory. Přicházejí takzvaná „inteligentní“ města.
Inteligentní město je více než jen infrastruktura. Jedná se o kvalitativně nový stav městského prostředí, vytvořený ekologickým a racionálním využíváním systémů podpory života. Technologické společnosti, jako je IBM, Cisco, se zároveň dívají na inteligentní města jako na obrovskou obchodní příležitost, kde mohou realizovat svůj plný potenciál.
Jeden z nejvíce diskutovaných projektů inteligentních měst uznal Songdo v Jižní Koreji a Masdar ve Spojených arabských emirátech.
Songdo pro mnoho je symbolem chytrého města. Projekt v hodnotě 35 miliard dolarů (? 23 miliard), koncipovaný jako model inteligentních měst, byl zahájen v roce 2005 na obnovené půdě vedle Žlutého moře.
Je také znám jako všudypřítomné město U-city, neboť všechny městské informační systémy jsou vzájemně propojeny. Toto dovolilo kritikům pokřtít jeho “město v krabici” - výstavní stánek pro technologii, ale ne nutně ideální město pro lidi.
Snímače v tom všemje v Songdo, například, eskalátory pohybovat pouze tehdy, když je někdo na nich. Každý dům má systém telepresence, zabudovaný i v myčce a umožňuje ovládání topných systémů a vstupních zámků.
Videokonference se používají jako prostředek pro poskytování vzdělávacích, lékařských a veřejných služeb. Kanceláře a školy jsou napojeny na síť. Zaměstnanci firem mohou kontaktovat své kanceláře přímo z domova.
Digitální inspirací programu Songdo je společnost Cisco, která dodává veškeré síťové technologie. Město má být dokončeno v roce 2015, do této doby se stane domovem pro 65 tisíc lidí a 300 tisíc pracovníků.
Masdar, což znamená "zdroj" v arabském jazyce, je město ležící v centru pouště Abú Dhabí.
Dodávka elektřiny ve městě je zcela autonomní. Je navržen tak, aby byl na planetě jedním z nejvíce životaschopných. Se solární elektrárnou v centru a větrnými elektrárnami se snaží zcela zbavit uhlíku v atmosféře.
Není překvapením, že je také střediskem společností čistých technologií. Vše ve městě, od vody až po odpadky, je měřeno a ověřováno a stává se zdrojem informací.Je přátelský k chodcům a zcela bez aut. Experimenty jsou prováděny ve městě se sítí elektrických vozidel v podzemí bez řidičů. Osobní vysokorychlostní doprava PRT bude v celém městě fungovat 6 m pod úrovní ulice.
Nakonec bude v centru města žít 40 tisíc lidí a až 50 tisíc lidí -provádět každodenní výlety do práce každý den.
Kritici ji nazývali enklávou Blízkého východu pro bohaté a pochybovali, že ji lze zopakovat i v jiných zemích, s ohledem na její hodnotu několika miliard liber.